Start akcji AUDIOHOME – #jesteś w domu
Czym jest poczucie bezpieczeństwa? Jak funkcjonować w wielotysięcznym tłumie? Czy osoby z niepełnosprawnościami mogą czuć się pewnie na festiwalach muzycznych? Rozpoczynamy nowy projekt edukacyjny AUDIOHOME: #jesteśwdomu, w ramach którego zapraszamy do dialogu na temat bezpieczeństwa, wykluczeń, i społecznego znaczenia festiwali oraz branży muzycznej. Do akcji przyłączyła się Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Fundacja Kultura Bez Barier oraz After Party FES (Fundacja Edukacji Społecznej) .
Spada współczynnik samotnych wyjazdów na festiwale muzyczne. Wiele osób przyznaje, że chętnie wybiera się na koncerty bez towarzystwa, ale myśl o samodzielnym odnalezieniu się w wielotysięcznym tłumie, powoduje niepokój. Innym problemem jest również samo przebywanie w grupie oraz wyznaczanie swoich indywidualnych granic. Uczestnicy festiwali muzycznych na całym świecie zgłaszają potrzebę wprowadzenia zmian w celu lepszego reagowania na takie sytuacje, jak dyskryminacja, przemoc seksualna, czy ataki paniki.
Niezwykła atmosfera, odbywającego się już 15 lat Audioriver, jest przede wszystkim zasługą uczestników festiwalu. Akcja AUDIOHOME została podjęta właśnie z myślą o publiczności, ze szczególnym uwzględnieniem osób, które przez cały rok mierzą się z różnymi problemami społecznymi. Podkreślamy, że każda edycja festiwalu ma być świętem wolności i powrotem do domu, w którym każdy może czuć się sobą. Celem Audioriver jest współtworzenie wydarzenia, podczas którego wszyscy czują się bezpieczenie i swobodnie, niezależnie od pochodzenia, koloru skóry, wyglądu, wieku, płci, orientacji seksualnej, sprawności fizycznej czy intelektualnej.
Na najbliższej edycji festiwalu, przy współpracy z Fundacją After Party FES (Fundacja Edukacji Społecznej), powstanie strefa bezpieczeństwa, gdzie uczestnicy Audioriver uzyskają pomoc w nagłych wypadkach, doraźne wsparcie medyczne i psychologiczne oraz będą mogli zgłaszać niepokojące ich sytuacje.
„Zanim spotkamy się w Płocku, chcielibyśmy dowiedzieć się, czym – z perspektywy naszej publiczności – jest poczucie bezpieczeństwa, a także chcemy porozmawiać z uczestnikami o różnych sytuacjach i ich spostrzeżeniach dotyczących społecznego znaczenia festiwali i sceny muzycznej. Wspólnie z naszymi partnerami, przyjaciółmi Audioriver i przede wszystkim przedstawicielami wielu społeczności będziemy prowadzić wzajemny dialog i dzielić się doświadczeniami z wielu stron. Audioriver to dom, w którym wspólnie tworzymy panujące w nim zasady.” – mówi Piotr Orlicz-Rabiega, szef festiwalu Audioriver.
Akcja Audiohome: #jesteśwdomu będzie przebiegać w naszych mediach społecznościowych, gdzie pojawią się m.in. edukacyjne materiały video czy debaty. W projekcie udział wezmą nie tylko artyści i przedstawiciele festiwalu, ale także organizacje pozarządowe i eksperci. Na temat bezpieczeństwa wypowiedząsię m.in. tacy artyści, jak Novika, Kamp!, AGIM oraz Avtomat. Partnerami akcji są m.in. After Party FES (Fundacja Edukacji Społecznej), Fundacja Kultura Bez Barier, Helsińska Fundacja Praw Człowieka.
***
Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19
Partnerzy festiwalu: Miasto Płock, POKiS
Sponsorzy festiwalu: Lech, GLO
Bilety na festiwal można zdobyć za pośrednictwem serwisu eBilet.pl: https://bit.ly/2faykc5 oraz w wybranych punktach stacjonarnych w całej Polsce: https://bit.ly/2M35rNA.