Start podcastu Audioriver Goes Green

Start podcastu Audioriver Goes Green

Czy muzyka i ekologia idą w parze? W jakim tonie powinniśmy rozmawiać o katastrofie klimatycznej? I czy to możliwe, żeby na równi z merytoryką, w trudnych rozmowach, doszukać się także dystansu i humoru? Nasza edukacyjna akcja Audioriver goes green przenosi ekologiczne dyskusje do podcastu. W poniedziałek, 22 lutego, premiera 1. odcinka z udziałem Kasi i Jacka Sienkiewiczów z zespołu Kwiat Jabłoni oraz rapera Piotra „Vienia” Więcławskiego.

W lutym zmieniamy formułę akcji #audiorivergoesgreen i przenosimy materiały edukacyjne na serwisy streamingowe w formie podcastu. Założenie rozmów się nie zmienia: będzie merytorycznie, treściwie i rzetelnie. Natomiast tym razem będziemy serwować gorzko-pikantne rozmowy, pełne emocji, frustracji i najszczerszych opinii, które wypłyną (a jakże!) z nieustającej miłości do planety. W podcaście klasycznie pojawią się eksperci i naukowcy, ale także muzycy, aktorzy i influencerzy, którzy pozostają w bliskich relacjach ze swoimi odbiorcami.

„To już dziewiąty miesiąc, gdy wspólnie z Audioriver podejmujemy bardzo ważne tematy związane z ekologią. Pomyśleliśmy, że forma podcastu daje nam dodatkowe możliwości – chcemy dalej poszukiwać faktów i wciąż dopytywać o to, co więcej można zrobić dzisiaj dla planety, ale także sprawdzić nowy grunt: trudne rozmowy, połączyć z dawką dobrego humoru i zdrowego dystansu.” – mówi Jagna Niedzielska, prowadząca rozmowy w ramach cyklu Audioriver Goes Green.

Gośćmi pierwszego odcinka będą muzycy, którzy piszą i tworzą o miłości do planety oraz frustracjach związanych z jej dewastacją, ale także zmieniają swoje prywatne i zawodowe nawyki, żeby żyć w zgodzie ze środowiskiem: Piotr „Vienio” Więcławski, raper i współtwórca kultowego dla historii polskiej muzyki składu Molesta Ewenement oraz Kasia i Jacek Sienkiewiczowie, tworzący zespół Kwiat Jabłoni.

W premierowym odcinku Vienio opowiada o pomyśle na “plastikową walutę” i eko-rapach, a także o swoich sposobach na manifestacje buntu i szerzenie świadomości. Natomiast zespół Kwiat Jabłoni, świeżo po wydaniu nowej płyty pt. „Mogło być nic”, dzieli się historią powstawania albumu, który z troski o planetę został wyprodukowany bez plastikowej folii, z użyciem ekologicznego papieru z recyklingu. Partnerem wydawnictwa jest Greenpeace, a 1 procent dochodu ze sprzedaży krążka zostanie przekazany na działalność Stowarzyszenia Otwarte Klatki.

Projekt Audioriver goes green (#audiorivergoesgreen) powstał, aby edukować w zakresie ekologii oraz zmian klimatu. Ambasadorka akcji, Jagna Niedzielska, przez 12 miesięcy rozmawia z naukowcami, ekspertami i aktywistami, którzy dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Co miesiąc poruszamy inny ekologiczny temat – wcześniej podejmowaliśmy kwestie m.in. fast fashion, ochrony zwierząt czy nadprodukcji plastiku, a wśród gości cyklu znaleźli się m.in. przedstawiciele Fundacji WWF (rzeczniczka prasowa Katarzyna Karpa-Świderek i ambasador Michał Piróg), Areta Szpura, Anna Pięta, Marta Dyks, czy prof. Zbigniew Karaczun (Koalicja Klimatyczna).

Audioriver Goes Green – akcja wspierana ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19

***

Partnerzy festiwalu: Miasto Płock, POKiS

Sponsorzy festiwalu: Lech, GLO

Audioriver bez barier!

Audioriver bez barier!

Rozpoczynamy akcję edukacyjną poświęconą osobom z niepełnosprawnościami. Partnerem projektu jest Fundacja Kultura Bez Barier. 

W naszych mediach społecznościowych podejmujemy temat dostępności festiwali muzycznych dla osób z niepełnosprawnościami. We współpracy z Fundacją Kultury Bez Barier przeprowadziliśmy wywiady, dzięki którym organizatorzy i uczestnicy będą mogli lepiej zrozumieć potrzeby osób niewidomych, z niepełnosprawnością słuchu, bądź ruchową. Akcja odbywa się w ramach kampanii edukacyjnej Audiohome #jesteśwdomu. 

Niejednokrotnie osoby z niepełnosprawnościami są wykluczone z życia festiwalowego. Powody są różne,  czasami chodzi o architekturę, o trudne do przemieszczania się podłoże, czy brak podjazdów. Innym razem o tłum, o niepewność, która pojawia się, gdy ktoś znajdzie się w dużym skupisku ludzi. Może być też tak, że barierą są nieprzemyślane reakcje niektórych uczestników festiwalu.

Komfort przeżywania muzyki

Bohaterowie przeprowadzonych przez nas wywiadów zwracają uwagę na to, że czasami z pozoru niewielkie rzeczy mogą zwiększyć ich komfort przeżywania muzyki. Jednym z przykładów jest zastosowanie pętli indukcyjnej, czyli systemu, dzięki któremu osoby niedosłyszące mogą wyraźnie usłyszeć dźwięk. Osoba z odpowiednio skonfigurowanym aparatem słuchowym ma wrażenie, jakby ktoś mówił jej bezpośrednio do ucha. Potrzeb jest jednak więcej. 

„Na początku w ogóle bałem się jechać na Audioriver, bo przecież tam jest plaża, piasek, jakbym sobie poradził? To tak naprawdę moi przyjaciele namówili mnie do tego i okazało się, że dałem radę (…) Wychodzę z takiego założenia, że jeśli coś jest nie tak, to trzeba pokazać to organizatorowi, bo on najczęściej nie zdaje sobie z tego sprawy. Tak było w przypadku Audioriver i chodników, których na początku nie było, a które umożliwiłyby mi podjazd wózkiem do sceny. No i faktycznie na kolejnej edycji takie chodniczki się pojawiły, a ja mogłem być bliżej muzyki i bliżej ludzi. To było coś rewelacyjnego” – Mariusz Korzeniecki, uczestnik Audioriver

Kultura dla wszystkich

Fundacja Kultury Bez Barier została wymyślona jako platforma umożliwiająca włączanie osób wykluczanych, zwłaszcza tych z niepełnosprawnością, w rytm życia kulturalnego i społecznego. Podstawowym założeniem jest, aby wszyscy – niezależnie od stopnia niepełnosprawności, sytuacji materialnej czy rodzinnej – mieli możliwość systematycznego i samodzielnego uczestnictwa w kulturze. Fundacja w ramach działalności prowadzi szkolenia z dostępności i samodzielnie organizuje wydarzenia. Opracowuje audiodeskrypcję i napisy dla osób niesłyszących, zapewnia pętle indukcyjną i tłumaczenia na polski język migowy. Fundację prowadzi Anna Żórawska – płocczanka.

Jesteś w domu

Akcja Audiohome: #jesteśwdomu to akcja Audioriver, w ramach której poświęcamy uwagę kwestiom bezpieczeństwa, tolerancji, praw człowieka, wykluczeń czy społecznej roli festiwali. Od grudnia 2020 r. w naszych mediach społecznościowych pojawiają się m.in. edukacyjne materiały video i wywiady. W projekcie biorą udział  artyści i przedstawiciele festiwalu, ale także organizacje pozarządowe i eksperci. Na temat bezpieczeństwa wypowiedzieli się m.in. tacy artyści, jak Novika, Kamp!, AGIM, Aksamit oraz Avtomat.

Partnerami akcji są m.in. After Party FES (Fundacja Edukacji Społecznej), Fundacja Kultura Bez Barier i Helsińska Fundacja Praw Człowieka.

Audiohome: #jesteśwdomu – projekt wspierany ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Audioriver Goes Green podcast #2 – Za kulisami drugiego obiegu

Audioriver Goes Green podcast #2 – Za kulisami drugiego obiegu

Dzisiejszy Międzynarodowy Dzień Kobiet świętujemy słuchając nowego podcastu Audioriver Goes Green, z Kobietami w roli głównej!

Osi Ugonoh, Zosia Zochniak (Ubrania do oddania) i Jagna Niedzielska rozmawiają o faktach i mitach na temat drugiego obiegu ubrań. Skąd pochodzą rzeczy dostępne w second handach? W jaki sposób są przygotowywane do sprzedaży i czy są bezpieczne w codziennym użytkowaniu? Czym powinniśmy kierować się przy kupowaniu ubrań we wszystkich sklepach? Odpowiedzi na te i inne pytania poznacie właśnie w naszym podcaście.

Podcast jest dostępny do odsłuchu pod linkiem: https://spoti.fi/30uJei1

Współprodukcja podcastu: Earborne Media

***
Audioriver Goes Green – akcja wspierana ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19