26-28.07.2019   Płock

Modeselektor live

Modeselektor live

Modeselektor współtworzą elektroniczną scenę od początku 2000 roku, produkując łamiące gatunki utwory oraz grając energetyczne DJ sety. Duet Gernot Bronsert i Sebastian Szary nawiązał współpracę na początku lat 90. Po przeprowadzce do post-komunistycznej stolicy, wokół nich wytworzyła się zaprzyjaźniona społeczność artystów, w tym multimedialny kolektyw Pfadfinderei, który opracował koncepcję wizualną słynnych imprez Labstyle, które wspólnie organizowali w latach 90-tych w różnych klubach Berlina. Pdadfinderei zaprojektowali m.in. słynne logo  Modeselektora i do dziś mają wpływ na ich tożsamość wizualną, niezależnie od tego, czy są to wystepy na żywo, czy też okładki do płyt.

Pierwsza płyta Modeselektor pt. „In Loving Memory” (2001) została wydana przez wytwórnię Ellen Allien, czyli BPitch Control, gdzie potem ukazywały się ich kolejne wpływowe albumy – „Hello Mom! (2005) i „Happy Birthday! (2007). Dzięki energetycznym występom na żywo i produkcjom obejmującym wiele stylów elektronicznych, zdobyli popularność daleko poza sceną techno. To zaowocowało koncertami na wielkich festiwalach oraz zaproszeniem do udziału w trasie Radiohead, którego wokalista Thom Yorke niejednokrotnie pojawiał się na albumach Modeselektora, podobnie jak wokalista reggae Paul St. Hilaire, francuska ekipa rapowa TTC, Maxïmo Park, Miss Platnum czy Anti Pop Consortium. Modeselektor mieli okazję remiksować solowe utwory Thoma Yorke, jak również Radiohead, Björk, Miss Kittin, Boys Noize, Paul Kalkbrenner, Trentemøller i wielu innych.

W 2009 roku Gernot i Sebastian otworzyli wytwórnię Monkeytown Records, prowadząc jednocześnie jego taneczny sublabel 50Weapons. W ich katalogach znalazły się wydawnictwa od takich artystów, jak Mouse on Mars, Siriusmo, Shed, FJAAK, Addison Groove, Cosmin TRG, Benjamin Damage, Otto von Schirach, Redshape, Robot Koch i Dark Sky, których materiał obejmuje eksperymentalną elektronikę, po muzykę basową i współczesne kawałki techno od Marcel Dettmanna, Laurenat Garniera, Rødhåda czy Pauli Temple.

Trzeci album Modeselektor ukazał się w 2011 roku i dowodzi on tego, dowód na to, że duet posiada wyjątkową umiejętność przenikania przez współczesne style muzyki tanecznej z naturalnym docenieniem elementów popu. Gernot, Sebastian oraz Sascha Ring aka Apparat wydali trzy świetnie albumy jako Moderat, który stał się jednym z najważniejszych projektów elektronicznych ostatnich lat. To wspólne przedsięwzięcie okazało się wielkim sukcesem, ponieważ trio dzięki wielkiej popularności sprzedawało sale koncertowe na całym świecie. Po dwóch latach intensywnych tras, Bronsert i Szary powrócili do projektu Modeselektor. Ostatnia płyta duetu na 50Weapons ukazała się w 2015 roku, ale ich wytwórnia techno z lat 90-tych, Seilscheibenpfeiler, została ożywiona w 2018 roku dzięki kilku mocnym pozycjom. Czwarty album Modeselektor pt. „Who Else” to kontynuacja ich charakterystycznej przygody z dźwiękiem, basem i rytmem, niosąc ze swoim materiałem jedną z najbardziej unikalnych historii we współczesnej elektronice.

Monolink live

Monolink live

Wokalista i pisarz tekstów oraz jednocześnie producent muzyki elektronicznej. Choć brzmi to jak dwa rozbieżne kierunki współczesnych czasów – właśnie tego typu mieszanka czyni Monolinka wyjątkową indywidualnością, ponieważ z powodzeniem połączył oba te światy. Jego styl spaja typowa narracja piosenek oraz brzmienie muzyki elektronicznej. Gitara współgra z syntetycznymi padami, hipnotyczny bass spotyka się z emocjonalnym wokalem, fizyczne doznania mieszają się z łagodnymi dźwiękami dla duszy.

Steffen Linck wywodzi się ze środowiska stereotypowo określanego jako „muzyka gitarowa”. Pochodzący z Ameryki folk czy blues… artysta poruszał się po różnych gatunkach. O ile gitara zawsze była jego wiernym kompanem w muzycznych podróżach – dźwięki komponowane za pomocą tego instrumentu zawsze miały pewną wadę. Dzięki melodyjnej strukturze oraz dodanej partii wokalnej muzyka zyskuje moc do opowiedzenia historii, ale za często staje się jedynie krótką przyjemnością. Dlatego zamieszkały w Berlinie producent jest tak zafascynowany innymi nurtami – w tym muzyką elektroniczną. Aktywny zarówno jako DJ, jak i jako gitarzysta oraz wokalista w zespole, postanowił połączyć oba muzyczne światy. 

Produkcja utworu Monolink zazwyczaj zaczyna się właśnie od partii napisanej na gitarze. Potem dodawana jest perkusja, sample oraz partie wokalne w wielu przypadkach nagrane podczas spontanicznych jam sessions. Kiedy Steffen występuje live, zazwyczaj gra piosenkę w oryginale całkowicie na żywo, co świetnie sprawdza się na parkiecie. Artysta miał już okazję prezentować swoje umiejętności m.in. na Fusion, Fuchsbau i 3000° Festival, a także wielu innych wydarzeniach. Ponadto, jego występy zostały świetnie przyjęte również w berlińskich klubach – Ritter Butzke, Sisyphos czy Keller.

Po zeszłorocznym, świetnym solowym występie na Audioriver, artysta wróci do Płocka wraz z zespołem, co daje mocne podstawy do tego, by sądzić, że zagra w tym roku jeszcze lepszy koncert. 

Oliver Koletzki

Oliver Koletzki

Wszystko zaczęło się od starej konsoli Commodore C64 i pierwszych bitów hip-hopowych. Oliver Koletzki szybko odkrył miłość do elektronicznych dźwięków, które produkował potem na jednym z pierwszych komputerów Atari ST. Z kolei jako DJ już w wieku osiemnastu lat zaliczał pierwsze występy w rodzinnym Brunszwiku, stając się szybko jedną z najciekawszych postaci lokalnej sceny. W 2000 roku postanawił przenieść się do Berlina, aby zamienić swoją pasję w karierę i oczywiście, aby zanurzyć się w nocnym życiu miasta. 

Pierwsze kroki są jednak zawsze najtrudniejsze, a Oliver Koletzki musiał być cierpliwy przez kilka lat i czekać na swój przełom. Wszystko zmieniło się w 2005 roku, gdy gigant sc eny – Sven Väth natrafia na wydany własnym sumptem przez Olivera winyl z etykietą: „Der Mückenschwarm”. Przekonany niesamowitym potencjałem utworu, Väth postanowił wydać go w swojej szanowanej wytwórni Cocoon. Od tego czasu minęło prawie 15 lat i do dziś, Koletzki wydał aż 6 pełnowymiarowych albumów, na których znalazły się m.in. takie hity, jak „Bring Me Home”, „These Habits” czy „Bones” wyprodukowane razem z HVOB. Trudno prawdopodobnie zliczyć ile razy występował na całym świecie zarówno solowo (w wersji live i jako DJ), jak również z rodziną artystyczną, związaną z jego własną wytwórnią Still Vor Talent. 

Założona przez niego w 2006 roku wytwórnia Stil vor Talent, rozwija się po dziś dzień. To, co początkowo było platformą dla jego własnych produkcji, rozwinęło się w platformę promującą inne talenty. Tacy artyści, jak H.O.S.H., David August, Sascha Braemer, Niconé, HVOB, Kellerkind czy Niko Schwind budowali swoją pozycję m.in. dzięki wcześniejszym wydawnictwom w Stil vor Talent. Dla Olivera spełniło się marzenie: doszedł do tego dzięki wytrwałości i determinacji. Stil vor Talent ewoluowało z małego projektu do it yoursefl w dużą niezależną wytwórnię, a Oliver Koletzki cały czas zachowuje świetną intuicję, pozostając wierny swojemu zamiłowaniu do melodyjnej i emocjonalnej elektroniki.