26-28.07.2019   Płock

Mall Grab

Mall Grab

Młoda postać na scenie, której jednak nie można odmówić talentu i doświadczenia. Mall Grab na swojej muzycznej drodze przełamuje schematy –  pracując w swoim zdecydowanie nieelektronicznym rodzinnym mieście Newcastle w Australii (a obecnie w Londynie), Jordan był i jest wyraźnym przykładem siły internetu i tego, że sieć ma zdolność do wypromowania nowego talentu.

Jego charakterystyczne, wyprodukowane w oldschoolowym stylu utwory – m.in. takie jak „I’ve Always Liked Grime”, „Orange County” czy „Catching Feelings” uzbierały setki tysięcy wyświetleń na YouTube, a największe hity – „Can’t” czy „Feel U” liczą już miliony odsłon. Pasja Jordana do nagrań jest bardzo widoczna podczas setów na żywo – Australijczyk jest doskonałym DJ-em, który bez przeszkód łączy różne gatunki i brzmienia. Od lo-fi house, po disco, electro i pulsujące techno.

„Moja muzyka jest całkowicie oparta na emocjach i nostalgii. Nie łączę jej z konkretnym czasem lub miejscem – jest to coś, co ludzie mogą poczuć i prawdopodobnie do tego zatańczyć.”

Tak opisuje go redakcja Mixmaga: „W rzeczywistości, być może jest to najlepsza rzecz w Mall Grab – on naprawdę się tym wszystkim cieszy. Lubi chodzić na festiwale i do klubów tak wcześnie, jak to możliwe, aby poczuć wibracje, słuchać i uczyć się od innych DJ-ów. Z festiwalu w Holandii potrafi biec na złamanie karku do klubu De School, aby usłyszeć Marco Shuttle i Talisman grających techno. Uwielbia poszerzać swoją wiedzę na temat hip-hopu, jazzu i historii muzyki house, a w swoich setach potrafi zagrać utwór post-punkowej grupy Gang Of Four z lat 70-tych.”

Modeselektor live

Modeselektor live

Modeselektor współtworzą elektroniczną scenę od początku 2000 roku, produkując łamiące gatunki utwory oraz grając energetyczne DJ sety. Duet Gernot Bronsert i Sebastian Szary nawiązał współpracę na początku lat 90. Po przeprowadzce do post-komunistycznej stolicy, wokół nich wytworzyła się zaprzyjaźniona społeczność artystów, w tym multimedialny kolektyw Pfadfinderei, który opracował koncepcję wizualną słynnych imprez Labstyle, które wspólnie organizowali w latach 90-tych w różnych klubach Berlina. Pdadfinderei zaprojektowali m.in. słynne logo  Modeselektora i do dziś mają wpływ na ich tożsamość wizualną, niezależnie od tego, czy są to wystepy na żywo, czy też okładki do płyt.

Pierwsza płyta Modeselektor pt. „In Loving Memory” (2001) została wydana przez wytwórnię Ellen Allien, czyli BPitch Control, gdzie potem ukazywały się ich kolejne wpływowe albumy – „Hello Mom! (2005) i „Happy Birthday! (2007). Dzięki energetycznym występom na żywo i produkcjom obejmującym wiele stylów elektronicznych, zdobyli popularność daleko poza sceną techno. To zaowocowało koncertami na wielkich festiwalach oraz zaproszeniem do udziału w trasie Radiohead, którego wokalista Thom Yorke niejednokrotnie pojawiał się na albumach Modeselektora, podobnie jak wokalista reggae Paul St. Hilaire, francuska ekipa rapowa TTC, Maxïmo Park, Miss Platnum czy Anti Pop Consortium. Modeselektor mieli okazję remiksować solowe utwory Thoma Yorke, jak również Radiohead, Björk, Miss Kittin, Boys Noize, Paul Kalkbrenner, Trentemøller i wielu innych.

W 2009 roku Gernot i Sebastian otworzyli wytwórnię Monkeytown Records, prowadząc jednocześnie jego taneczny sublabel 50Weapons. W ich katalogach znalazły się wydawnictwa od takich artystów, jak Mouse on Mars, Siriusmo, Shed, FJAAK, Addison Groove, Cosmin TRG, Benjamin Damage, Otto von Schirach, Redshape, Robot Koch i Dark Sky, których materiał obejmuje eksperymentalną elektronikę, po muzykę basową i współczesne kawałki techno od Marcel Dettmanna, Laurenat Garniera, Rødhåda czy Pauli Temple.

Trzeci album Modeselektor ukazał się w 2011 roku i dowodzi on tego, dowód na to, że duet posiada wyjątkową umiejętność przenikania przez współczesne style muzyki tanecznej z naturalnym docenieniem elementów popu. Gernot, Sebastian oraz Sascha Ring aka Apparat wydali trzy świetnie albumy jako Moderat, który stał się jednym z najważniejszych projektów elektronicznych ostatnich lat. To wspólne przedsięwzięcie okazało się wielkim sukcesem, ponieważ trio dzięki wielkiej popularności sprzedawało sale koncertowe na całym świecie. Po dwóch latach intensywnych tras, Bronsert i Szary powrócili do projektu Modeselektor. Ostatnia płyta duetu na 50Weapons ukazała się w 2015 roku, ale ich wytwórnia techno z lat 90-tych, Seilscheibenpfeiler, została ożywiona w 2018 roku dzięki kilku mocnym pozycjom. Czwarty album Modeselektor pt. „Who Else” to kontynuacja ich charakterystycznej przygody z dźwiękiem, basem i rytmem, niosąc ze swoim materiałem jedną z najbardziej unikalnych historii we współczesnej elektronice.

Monolink live

Monolink live

Wokalista i pisarz tekstów oraz jednocześnie producent muzyki elektronicznej. Choć brzmi to jak dwa rozbieżne kierunki współczesnych czasów – właśnie tego typu mieszanka czyni Monolinka wyjątkową indywidualnością, ponieważ z powodzeniem połączył oba te światy. Jego styl spaja typowa narracja piosenek oraz brzmienie muzyki elektronicznej. Gitara współgra z syntetycznymi padami, hipnotyczny bass spotyka się z emocjonalnym wokalem, fizyczne doznania mieszają się z łagodnymi dźwiękami dla duszy.

Steffen Linck wywodzi się ze środowiska stereotypowo określanego jako „muzyka gitarowa”. Pochodzący z Ameryki folk czy blues… artysta poruszał się po różnych gatunkach. O ile gitara zawsze była jego wiernym kompanem w muzycznych podróżach – dźwięki komponowane za pomocą tego instrumentu zawsze miały pewną wadę. Dzięki melodyjnej strukturze oraz dodanej partii wokalnej muzyka zyskuje moc do opowiedzenia historii, ale za często staje się jedynie krótką przyjemnością. Dlatego zamieszkały w Berlinie producent jest tak zafascynowany innymi nurtami – w tym muzyką elektroniczną. Aktywny zarówno jako DJ, jak i jako gitarzysta oraz wokalista w zespole, postanowił połączyć oba muzyczne światy. 

Produkcja utworu Monolink zazwyczaj zaczyna się właśnie od partii napisanej na gitarze. Potem dodawana jest perkusja, sample oraz partie wokalne w wielu przypadkach nagrane podczas spontanicznych jam sessions. Kiedy Steffen występuje live, zazwyczaj gra piosenkę w oryginale całkowicie na żywo, co świetnie sprawdza się na parkiecie. Artysta miał już okazję prezentować swoje umiejętności m.in. na Fusion, Fuchsbau i 3000° Festival, a także wielu innych wydarzeniach. Ponadto, jego występy zostały świetnie przyjęte również w berlińskich klubach – Ritter Butzke, Sisyphos czy Keller.

Po zeszłorocznym, świetnym solowym występie na Audioriver, artysta wróci do Płocka wraz z zespołem, co daje mocne podstawy do tego, by sądzić, że zagra w tym roku jeszcze lepszy koncert.