26-28.07.2019   Płock

2. ogłoszenie AR 2019

2. ogłoszenie AR 2019

The Black Madonna, Blooma, Brookes Brothers, David August, Enrico Sangiuliano, InsideInfo, Oliver Koletzki, Peter Van Hoesen, Shlømo live i Wilkinson live dołączają do grona potwierdzonych artystów line-upu Audioriver 2019. To ostatni moment, żeby kupić karnet na festiwal w niższej cenie. Sprzedaż drugiej puli biletów zakończy się 3 lutego.

Audioriver to festiwal, który od 13 lat prezentuje publiczności mnogość odmian i nurtów muzyki elektronicznej. Występujący na nim artyści bardzo często sięgają również po inne brzmienia, takie jak jazz, soul, hip hop czy rock, tworząc projekty ponad podziałami, które trudno jednoznacznie zaszufladkować. Wykonawców reprezentujących różne muzyczne światy i łamiących ramy gatunku nie brakuje również w drugim ogłoszeniu tegorocznego programu festiwalu. The Black Madonna w swoich setach swobodnie miesza disco, house i techno, Wilkinson łączy wpływy klasycznego drum & bass i elementy popu, a instrumentalna i elektroniczna mieszanka muzyczna Davida Augusta świetnie sprawdziłaby się zarówno jako ścieżka dźwiękowa do filmu, jak i podczas żywiołowej nocy w klubie.  

Różne oblicza muzyki tanecznej 

Marea Stamper, czyli The Black Madonna, to zdecydowanie jedna z najbardziej charakterystycznych i charyzmatycznych postaci w świecie muzyki elektronicznej ostatnich lat. Amerykanka jest nie tylko świetną DJ-ką i producentką, ale także aktywistką, która działa m.in. na rzecz poprawy sytuacji kobiet i społeczności LGBTQ. Tylko w ciągu 12 ostatnich miesięcy wraz ze swoim cyklem We Still Believe odwiedziła m.in. Paryż, Miami, Los Angeles, Manchester czy Londyn (na niesamowitej całodziennej imprezie w Shoreditch), rozgrzewała największe międzynarodowe festiwale (m.in. Melt! Festival czy Primavera Sound), a także wraz z Dixonem, Tale of Us i Solomunem wystąpiła w kultowej grze Grand Theft Auto. Jedno jest pewne – jej set będzie jednym z najbardziej energetycznych i roztańczonych występów podczas tegorocznej edycji Audioriver.  

W nieco innej stylistyce, ale nie mniej tanecznej, swoją muzykę tworzy Oliver Koletzki. Choć dziś jest on kojarzony z elektroniką, jego przygoda rozpoczęła się od brzmień hip hopu, produkowanych na konsoli Commodore 64 w rodzinnym Brunszwiku. Cierpliwość i kilka lat spędzonych w studiu zaowocowały wymarzonym debiutem, ponieważ jego pierwsze wydawnictwo za sprawą Svena Vätha w 2005 r. ukazało się w wytwórni Cocoon. Do dziś, Koletzki wydał 6 pełnowymiarowych albumów, na których znalazły się m.in. takie hity, jak „Bring Me Home”, „These Habits” czy „Bones” wyprodukowane razem z HVOB. Zdecydowaną większość swojego materiału Oliver opublikował w stworzonej przez siebie wytwórni Stil Vor Talent, która na przestrzeni lat z małego labelu ewoluowała do szanowanej oficyny, działającej również jako agencja bookingowa. 

W wytwórni Stil Vor Talent swoje pierwsze kroki w oficjalnej karierze wydawniczej stawiał David August. Urodzony w Hamburgu w 1990 roku artysta komponuje wielopłaszczyznową muzykę elektroniczną. Jak twierdzi: „Tworzenie muzyki – akt tworzenia w ogóle – powinien być wolny od racjonalizmu. W najlepszym wypadku powinien polegać wyłącznie na komunikacji z podświadomością”. Jego karierę producencką można prześledzić poprzez wieloletnią już twórczość; serię wczesnych singli i remiksów, po debiutancki album pt. „Times”, aż do łamiących schematy produkcji wydanych w pod-wytwórni Ninja Tune (Counter Records) i dwóch dojrzałych krążków wydanych w 2018 roku. Live show Davida przybiera różne formy, ale niezależnie czy występuje sam, z orkiestrą czy z zespołem, ważną częścią jego występów jest improwizacja, o czym z pewnością przekonamy się również w Płocku. 

Mocne brzmienia
Enrico Sangiuliano to producent, performer i inżynier dźwięku urodzony w Reggio Emilia we Włoszech. Już jako nastolatek interesował się technologią. W latach 90. tworzył pierwsze produkcje na domowym komputerze, a także zdobywał popularność, grając podczas lokalnych undergroundowych wydarzeń. Potem przez lata współpracował z różnymi wytwórniami, a dziś jest jednym z najbardziej znanych przedstawicieli Drumcode, oficyny zarządzanej przez Adama Beyera. Popularność zyskał dzięki takim utworom, jak „Hidden T”, „Astral Projection” czy „Moon Rocks”, które zebrały miliony wyświetleń na YouTube. Dużą popularnością w tym samym serwisie cieszą się również jego remixy dla tak cenionych wykonawców, jak Armand Van Helden czy Moby.

Peter Van Hoesen nigdy nie był typowym artystą sceny techno. Choć jest uważany za jednego z najlepszych selektorów gatunku, w swojej twórczości łączy dźwięki, które sprawdzą się w różnych otoczeniach – w klubie, domu, galerii czy muzeum. Twierdzi, że szczególny wpływ na jego edukację muzyczną miały belgijskie radiostacje i audycje, które nagrywał na kasety magnetofonowe. „Te audycje radiowe naprawdę otwierały głowę i prezentowały wszystko, co wartościowego znajdowało się poza mainstreamem. W ten sposób odkryłem wiele brzmień nowej fali, EBM, industrialu, a nawet wczesnego house’u i techno”. Poza aktywnym produkowaniem i graniem na żywo, Peter prowadzi również własną wytwórnię Time to Express.  

Urodzony w Paryżu Shlømo jest obecnie jedną z najbardziej liczących się postaci francuskiej sceny techno. Wymiary muzyki elektronicznej odkrywa od 2005 roku, a zainteresowanie tymi brzmieniami zawdzięcza wpływom m.in. wytwórni Warp oraz twórczości Aphex Twina i Boards of Canada. Kilka lat później poznawał scenę również od strony imprez, a jego entuzjazm i inspiracje skłoniły go do zakupu pierwszego sprzętu do rozpoczęcia produkcji. Dziś muzyka Francuza to skrzyżowanie nurtów techno, eksperymentalnej elektroniki i muzyki filmowej, co zaprezentował w materiale na debiutanckim albumie pt. „Mercurial Skin”. Jako performer, Shlømo od kilku lat poświęca się występom live, które prezentował już m.in. podczas Amsterdam Dance Event, w berlińskim klubie Berghain czy na festiwalach Exit i Weather. 

Blooma to nowy producencki projekt na polskiej scenie, za którym stoją DEAS (znany z wydawnictw w popularnych międzynarodowych wytwórniach z muzyką elektroniczną, takich jak KMS, Bush Records i Second State), a także AGIM, który jest m.in. współautorem sukcesu takich grup, jak Őszibarack czy Nervy. Ich kolaboracja to połączenie wielkiej pasji i miłości do muzyki, pochodzącej od artystów z dwóch różnych muzycznych światów, którzy świetnie sprawdzają się we wzajemnej współpracy zarówno w studiu, jak i podczas występów na żywo. Warto podkreślić, że pierwsze wydawnictwo projektu Blooma ukazało się w cenionej hiszpańskiej wytwórni Suara, współpracującej chociażby z Charlotte De Witte czy Booka Shade. 

Drum & bass w różnych odsłonach

Wilkinson to obecnie jedna z najbardziej znanych postaci na międzynarodowej scenie drum & bass. Producent z przedmieść Londynu zyskał ogromną popularność po wydaniu debiutanckiego albumu pt. „Lazers Not Included”, na którym znalazły się m.in. takie hity, jak „Half Light”, „Too Close” czy „Afterglow” – klip do tego utworu do dziś uzbierał prawie 64 miliony wyświetleń na YouTube. Z kolei drugi album Wilkinsona pt. „Hypnotic” stał się najbardziej utytułowanym albumem drum & bass w 2017 roku, a wśród jego fanów znaleźli się m.in. Zane Lowe, Skrillex i… sam Elton John. Wraz z wydaniem obu płyt, Brytyjczyk skupił się również na występowaniu na żywo z pełnowymiarowym zespołem i właśnie w takiej odsłonie zagra na Audioriver. 

Projekt Brookes Brothers tworzą dwaj bracia – Dan i Phil, specjalizujący się w tworzeniu cieplejszych odmian muzyki drum & bass, zawierających elementy brzmień disco czy soulu. Potwierdza to ich najwiekszy hit, czyli „Carry Me On”, który został wybrany jako „Hottest Record in the World” przez Zane’a Lowe’a, i był obecny na playlistach BBC Radio 1 i BBC Radio 1Xtra. Wraz z sukcesami solowych produkcji i kolaboracji, Brookes Brothers zbudowali sobie pozycję uznanych remikserów. Na swoim koncie mają przeróbki utworów dla takich producentów, jak Chase and Status, Nero czy Crystal Fighters. 

Projekt InsideInfo pierwotnie tworzył duet producentów, który ciężko pracował w studio, a na antenie radia Origin FM co tydzień prezentował swoje nowe utwory świetnie przyjmowane przez fanów drum & bass. Po pewnym czasie, postanowili podążyć swoimi drogami, a projekt InsideInfo do dziś kontynuuje Paul, który stał się on jednym z czołowych przedstawicieli mocniejszych odmian drum & bass. Jego utwory znalazły się w katalogach m.in. Viper Recordings, Horizons, Critical czy Blu Mar Ten.

Bilety na Audioriver 2019 można zdobyć za pośrednictwem serwisu eBilet.pl: https://bit.ly/2faykc5 oraz w wybranych punktach stacjonarnych w całej Polsce: https://bit.ly/2F8O10S.

3. ogłoszenie AR 2019

3. ogłoszenie AR 2019

Line-up Audioriver rośnie po raz trzeci. Do grona potwierdzonych artystów dołączają: Andy C ft. Tonn Piper, Bedouin, British Murder Boys, Catz ‚n Dogz, Charlotte de Witte, Colin Benders, Eatbrain League: Teddy Killerz b2b Jade b2b Fourward b2b MC Coppa, Modeselektor live, Monolink live oraz S.P.Y ft. MC LowQui.

Trzecie ogłoszenie artystów Audioriver 2019 to mieszanka światów, nurtów i środków wyrazu wymykająca się gatunkowym ramom. A nie jest to nawet półmetek ogłoszeń tegorocznej edycji największego w Polsce festiwalu muzyki elektronicznej. 

Elektronika pełna kontrastów 

Twórczość kolejnych headlinerów Audioriver, czyli duetu Modeselektor, pokazuje, jak szerokim i rozwijającym się gatunkiem jest muzyka elektroniczna. Z jednej strony, Sebastian i Gernot kilkukrotnie współpracowali z Thomem Yorkiem i remiksowali utwory Radiohead czy Björk. Z drugiej, są znani wśród fanów mocniejszej elektroniki za sprawą działalności wytwórni Monkeytown i 50Weapons, a wielbiciele brzmień popu cenią ich kompozycje produkowane razem z Apparatem, pod nazwą Moderat. Po ponad dwóch latach wspólnych tras koncertowych jako trio, Sebastian i Gernot powrócili do projektu Modeselektor i dosłownie kilka dni temu wydali swój najnowszy krążek pt. „Who Else”. Płyta zawiera mnóstwo różnorodnych brzmień elektroniki, a dwa wcześniej opublikowane single promujące album, czyli „Who” i „Wealth”, to produkcje mocno nawiązujące do stylistyki hip-hopowej za sprawą wokali Flohio i Tommyego Casha. 

Emocjonalna muzyka elektroniczna ponad podziałami

„Music not genres. Friends not judgement” to manifest autorstwa Catz ‚n Dogz, czyli jednego z najbardziej znanych polskich projektów elektronicznych na międzynarodowej scenie. Grzegorz i Wojciech twierdzą, że w muzyce najważniejsze są emocje, nie mają dla nich znaczenia kategorie czy podziały gatunkowe. W utworach i setach na żywo swobodnie sięgają po house, techno, disco, a nawet wokale rodem z jazzowych produkcji. W tym roku ukaże się kolejny album duetu pt. „Friendship” – tytuł nawiązuje do łączącej artystów przyjaźni, która miała ogromny wpływ na sukcesy ich wspólnego projektu. Krążek promuje niedawno wydany hit pt. „New Love”. 

Charlotte De Witte, objawienie sceny techno ostatnich lat, podkreśla emocjonalną stronę muzyki. Belgijska artystka podczas występów na żywo za każdym razem gwarantuje publiczności mnóstwo parkietowej energii, a jako producentka lubi sięgać po brzmienia nieco bardziej mroczne i głębokie, które łączy ze swoim wokalem. „Tworzenie muzyki naprawdę daje mi szansę na dotarcie do bardziej emocjonalnej strony muzyki elektronicznej, którą kocham. Muzykę, która ma w sobie tę melancholijną stronę, po prostu uważam za o wiele bardziej interesującą – niezależnie od tego, czy jest grana na żywo, w studiu, czy tylko słucham jej w domu”.

Collin Benders, jazzowy i hip-hopowy koneser z Utrechtu oraz artysta stojący za projektem The Kyteman Orchestra, już jako 17-letni trębacz koncertował w Europie, RPA i Indonezji. W wieku 22 lat założył Kyteman’s Hiphop Orchestra, z którą zdobył wiele nagród i wyróżnień, m.in.: Dutch Pop Prize 2009, Edison i Silver Harp, a potem stworzył kolejny projekt, czyli po prostu The Kyteman Orchestra, prezentujący serię improwizowanych koncertów, pozbawionych partytur i jakichkolwiek instrukcji. Jakiś czas temu Colin postanowił pójść o krok dalej dalej – tworzy i występuje z orkiestrą ukrytą w kilku boxach wypełnionych (głównie analogowymi) modułami syntezatorów, za pomocą których opowiada złożone muzyczne historie.

Steffen Linck, czyli Monolink, wywodzi się ze środowiska szeroko rozumianej „muzyki gitarowej”. Gitara zawsze była jego wiernym kompanem, ale dźwięki komponowane za pomocą tego instrumentu nie do końca spełniały swoje zadanie. Stąd zainteresowanie innymi brzmieniami, w tym muzyką elektroniczną i jej nurtami. Jak się potem okazało, połączenie gitary, wokalu i elektroniki dało niespodziewany efekt w postaci muzycznych podróży, które są w stanie zachwycić najbardziej wybredną publikę. Po zeszłorocznym, świetnym solowym występie na Audioriver, artysta wróci do Płocka wraz z zespołem. 

Twórcami projektu British Murder Boys są Regis i Surgeon, dwaj producenci i giganci międzynarodowej sceny techno, którzy są uwielbiani zarówno przez oddanych, wieloletnich fanów gatunku, jak i młodszą, świadomą publikę. Współpraca obu artystów rozpoczęła się kilkanaście lat temu i choć obaj są zajęci solowymi projektami, co jakiś czas do niej wracają. W tym roku wydali swój nowy live album pt. „Fire In The Still Air”, czyli zapis występu z zeszłorocznego festiwalu Atonal. Twórczość British Murder Boys to klasyczne, mocne i industrialne techno, ale z naleciałościami brytyjskiej sceny – Regis i Surgeon są przecież nazywani pionierami charakterystycznego brzmienia określanego jako „Birmingham sound”.

Tamer Malki i Rami Abousabe, czyli Bedouin, to brooklyński duet produkcyjny i DJ-ski, tworzący charakterystyczne brzmienia, pełne mistycznych melodii i rytmów. Łączy ich eklektyczna wizja dźwiękowa, która dzięki bliskowschodniemu dziedzictwu, zachodniemu wychowaniu i podróżom po świecie, czerpie z różnych wpływów. Ich wspólne muzyczne korzenie i stale rozwijający się gust pozwala tworzyć produkcje pełne wrażliwości, które jednocześnie nie są pozbawione tanecznych wpływów. Tamer i Rami to także świetni DJ-e, co potwierdzili występami chociażby na Ibizie, w Meksyku czy na festiwalu Tomorrowland. 

Ekstraklasa sceny drum and bass 

Andy C, nagrodzony w trakcie całej kariery ponad 40 nagrodami, jest nazywany fenomenem światowej sceny drum and bass. Solowymi występami wyprzedawał hale w Alexandra Palace czy Brighton Academy. Prowadzona przez niego wytwórnia Ram Records prezentowała światu takie talenty, jak Chase & Status czy Wilkinson, a remiksy dla Major Lazer, Rudimental i London Grammar sprawiły, że stał się rozpoznawalny wśród fanów spoza elektronicznej społeczności. Nie można zapomnieć też o świetnie przyjętych autorskich kompozycjach, takich jak „Heartbeat Loud” czy „Haunting”.

Po przeprowadzce z São Paulo do Londynu, S.P.Y. szybko ugruntował swoją pozycję na brytyjskiej scenie drum & bass dzięki talentowi produkcyjnemu, który zaowocował debiutanckim wydawnictwem w wytwórni Metalheadz. Teraz artysta stale współpracuje z Hospital Records, gdzie wydał albumy: „What The Future Holds” oraz „Back To Basics”, a już w marcu opublikuje najnowszy materiał na krążku pt. „Dubplate Style”. Na scenie podczas występu na Audioriver towarzyszyć mu będzie wieloletni przyjaciel festiwalu i świetny wokalista – MC LowQui. Brytyjczyk sprawdził się na wielu muzycznych scenach, na których występował chociażby z takimi artystami, jak Goldie, Andy C czy Benga. 

Eatbrain to obecnie jedna z najciekawszych wytwórni specjalizujących się w wydawaniu produkcji w klimatach muzyki drum and bass neurofunk, założona przez węgierskiego producenta o pseudonimie Jade. Szef labelu oraz jej reprezentanci zaprezentują na Audioriver specjalny wspólny występ w wersji Eatbrain League: Teddy Killerz b2b Jade b2b Fourward ft. MC Coppa. Taki skład pozwala podejrzewać, że będzie to jeden z najbardziej żywiołowych drum and bassowych występów podczas Audioriver 2019. 

Bilety na Audioriver 2019 można kupić za pośrednictwem serwisu eBilet.pl: https://bit.ly/2faykc5 oraz w wybranych punktach stacjonarnych w całej Polsce: https://bit.ly/2F8O10S.

Festiwal wspierają: Coca-Cola, BURN, Lech oraz True Music.